Kategorier
Digital markedsføring Forelesning

Spotify – Den musikken du ønsker, når du vil

I dette innlegget skal jeg fokusere på plattformtjenester og hvordan bruken av disse har bidratt til å senke transaksjonskostnadene våre. Men hva er egentlig plattformtjenester? Foreleser Arne Krokan forklarte at plattformer skaper stordata som behandles av kunstig intelligens, en plattform består av profiler, matchingmekanisme, betalingsløsninger, ratingssystem osv. Plattformer og flersidige markeder er de nye organisasjonene og måten vil deler på endrer seg stort fra hvordan man gjorde før. Delingsøkonomien har gått fra å fra å være mer fysisk, til å bli digital.

gold iPhone 7 displaying spotify logo
Spotify

Hva er spotify?

I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg plattformtjenesten Spotify. Spotify er verdens mest brukte strømmetjeneste for musikk. Deres målgruppe er alle som vil høre på musikk, og dermed utgjør dette en veldig stor målgruppe. De tilbyr muligheter som å lage spillelister, laste ned musikk og lister slik at man kan høre på det «offline», søke etter musikk, browse etter musikk, pluss at spotify lager spillelister etter dine preferanser (algoritmer) og mye mer.

De deler inn deres plattform inn etter tre premium-muligheter, som deles inn etter ordinær, familiepakke som kan deles på seks personer og student, i tillegg til deres gratistjeneste som gir store restriksjoner, blant annet ved at man ikke kan laste ned musikk og høre på det offline.

Spotify som delingsøkonomi

Spotify som plattform gjør at flere personer kan benytte seg av samme tjeneste. Den store forskjellen fra tidligere «konkurrenter» som LP, CD-er eller Itunes, er at spotify fungerer i større grad som en tjeneste der man «leier» musikken, i kontrast til de ovennevnte der man må kjøpe produktet. Det er også lettere å kunne dele Spotify med andre. Den tidligere nevnte familiepakken gjør at opp til seks personer kan benytte seg av samme kontoen. Hvis vi tenker på delingsøkonomi som noe fysisk vil ikke to personer, som ikke er på samme plass, kunne benytte seg av samme LP-platen. De kan ikke dele den i to, og må da eventuelt ha den annenhver uke. Digital delingsøkonomi derimot gjør det mulig å dele med flere på samme tidspunkt.

round black vinyl disc on vinyl player
LP-spiller

Hvordan kan Spotify reduserer transaksjonskostnader?

person using laptop computer holding card
Transaksjon

Arne Krokan forklarer seks typer transaksjonskostnader (Krokan 2013):

Søkekostnader – Spotify har en egen søkefunksjon som gjør at man kan søke etter all den musikken man ønsker seg. I tillegg setter de sammen spillelister etter hva man har hørt mest på, ulike sjangre (f.eks. årstall eller musikksjanger), hva som er mest populært etc.

Informasjonskostnader – Hvis man hører en sang man har glemt hva heter, eller en ny sang man aldri har hørt før, kan man benytte seg av Shazam eller Snapchat til å finne ut hvilken sang det var, og finne den direkte på Spotify.

Forhandlingskostnader – Det finnes, som nevnt tidligere, tre premium-muligheter i tillegg til gratisfunksjonen. Man kan få det billigere som student, eller hvis man kjøper til hele familien. Hvis man ønsker kan man benytte seg av gratisfunksjon, selv om dette medfører ulemper.

Beslutningskostnader – Ved å lage spillelister kutter vi ned tiden på å søke etter sangene hver gang man skal høre på dem. Det gjør det lettere å finne frem til sanger man liker og tidligere har hørt på.

Evalueringskostnader – Har spotify levert etter det formålet man har? Hvis man benytter seg av gratisfunksjonen vil man f.eks. ikke kunne benytte seg av Spotify i flymodus, og man mister da kanskje musikkopplevelsen på flyturen.

Tvangskostnader – Hvis man er misfornøyd med produktet kan man avbryte sitt abonnement. Det er dermed lett å stoppe tjenesten hvis man ønsker det.

Spotify er tilgjengelig som applikasjon og på nett, og har gjort det lett å høre på musikk uansett hvor man er.

Benytter du deg selv av plattformtjenesten Spotify?

3 svar til “Spotify – Den musikken du ønsker, når du vil”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *