Kategorier
Digital markedsføring Forelesning

Filterbobler og ekkokammer

Før var media såkalt «gatekeepers». TV, radio, aviser og magasiner gjorde at de bestemte hva vi fikk se. De presenterte oss for det de trodde vi ville like og det de syns var viktig. Mediene satte agendaen, alle fikk samme informasjon og det var vanskelig å vite om det var «fake news» eller ekte. Så kom World wide web og den vanlige borger kunne selv finne frem til all informasjon man ønsket. Men ble det egentlig slik?

newspaper article lot
Bildet hentet fra Unsplash

Hva er filterboble og ekkokammer?

Filterboble er en systematisk, individuelt tilpasset avgrensning av informasjon og opplevelser på internettet, som gjør at brukere mottar ensformig data og stagnasjon. Det oppstår når en algoritme på en nettside sorterer informasjon om hva en person søker på, basert på hver enkelt person. Litt enklere forklart vil det si at man får mer av det man søker etter. Hvis man liker videoer av søte katter, vil Facebook-feeden din fylles opp med lignende videoer. Desverre fungere dette også andre veien. Det betyr at hvis man søker på artikler med negativt innhold så vil man få flere av disse.

Dette kan medføre splittelse i samfunnet. Når man kun blir eksponert av én side av saken, vil samfunnet deles i to. Når publikum kun ser sin side av saken, og ikke den andre parts, kalles det for ekkokammer-effekt. I tillegg til splittelse sørger det også for at man aldri blir eksponert for annen informasjon en den man selv liker. Derfor vil man aldri kunne tilegne seg annen informasjon og få informasjon som kan utfordre og utforske vårt syn på verden.

Dette fører meg tilbake til innledningen min. Slike filterbobler og ekkokammer-effekter sørger for at mediene kan være med på å «bestemme» hva vi skal se. Til tross for at algoritmer bidrar til at vi får mer informasjon om det vi liker, eller misliker, kommer man seg ikke ut av komfortsonen sin. Bildet under illustrerer dette ved å vise at man blir «stengt inne» i sin boble av de mediene man benytter seg av, og at det man ikke vil se blir holdt utenfor. For å utfordre dette burde man lære seg å søke etter ikke bare det som er relevant for oss, men også det som er viktig, ukomfortabelt, utfordrende og inneholder andres synspunkt.

Screenshot fra Beware online «filter bubbles» | Eli Pariser – laget av TED

Ekkokammer og falske nyheter

I et ekkokammer ligger listen lavere for hva som er falske nyheter. Det er vanskelig å komme gjennom med fakta her, fordi få tør, vil eller makter å nå gjennom disse ekkokammerene. Dette gir store ringvirkninger hvordan negative saker og falske nyheter spres, helt ukritisk, i ekkokammeret. Måten man søker etter informasjon på, og hvor kildekritisk man er, er med på å forebygge ekkokammeret. For mange er det enkelt å holde seg til sitt nettverk uten å tilegne seg ny informasjon, men hvis man skal utvikle debatten og ha et flersidig synspunkt, bør man utforske i større grad hva som er sant og hva som ikke er det.

Kilder:

https://snl.no/filterboble

Ted talk med Eli Pariser om filterboble og ekkokammer

3 svar til “Filterbobler og ekkokammer”

Du skriver et veldig godt og informativt innlegg! Du har en morsom og kreativ innledning som gir meg lyst til å lese videre i innlegget. Du forklarer begrepene godt og på en ryddig måte, med fine eksempler og bilder for å illustrere.

Jeg kunne godt tenkt meg noe mer personlig refleksjon rundt temaet helt avslutningsvis. Det skaper også en fin sirkelkoposisjon om spørsmål stilt innledningvis, tas opp igjen i avslutningen. Det kan være noe å teste ut i neste innlegg.

Gleder meg til å lese flere av innleggene dine:D

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *