Kategorier
Erfaringer/praksis Forelesning

The business model canvas – et godt hjelpemiddel

Screenshot fra medium.com – business model canvas

Hva er business model canvas?

Business model canvas er en modell som hjelper deg med å forstå hvordan din bedrift fungerer. Hvem er dine kunder, hva kan du tilby dem og hvordan skal man nå ut til kundene med våre produkter?
Det er viktig at lederne i bedriften vet hvem kundene er, hvis man skal lage nye produkter eller tjenester er det viktig at vi har en oversikt over hva kundene kan forvente og det er en god måte å starte en strategi på.

Det er en modell som er delt opp i ni ruter, og selv om bildet ovenfor beskriver hva hver enkelt rute inneholder, er det en litt annen rekkefølge på modellen. De ni rutene er alle med på å beskrive hvordan det burde se ut når en bedrift utformer en god strategi, men det er viktig at disse jobber sammen.

Hva betyr hver rute?

Rutene er delt inn etter denne rekkefølgen og jeg skal beskrive hver av de også:

  1. Customer segment – Her er alle i ditt segment som du skaper verdi til, eller lettere forklart, alle de du leverer et produkt eller en tjeneste til. Det er viktig at man har godt oversikt over hvem kundene våre er, ut i fra hvilket segment de er i.
  2. Value proposition – Hva er produktet eller tjenesten din? Hvordan verdi klarer du å skape for kundesegmentet ditt? Hvilken jobb gjør du for kundene dine?
  3. Channels – Her inngår det hvordan du prater med kundesegmentet ditt og også hvordan du leverer produktet eller tjenesten til kunden din. Er det fysisk må man ha god logistikk, er det digitalt krever det færre folk.
  4. Customer relationships – Hvordan forhold har man til kundene sine? Et godt forhold er viktig for å kunne veldikeholde et god fremtidig samarbeid. For mindre bedrifter er dette ekstra viktig, da dette kan være det som vipper kunden over til dem.
  5. Revenue streams – Hva er dine største inntekter og hvordan skaffer man seg disse? Hvordan måte er det mest effektiv å få kunden til å betale på.
  6. Key activities – Hva er det du gjør hver dag som gjør at bedriften går rundt? Det viser hvilke eiendeler som er de viktigste for bedriften.
  7. Key resources – Hva er de viktige ressursene til bedriften? Er det menneskene som jobber der, maskinene man bruker, kunnskapen som er der, pengene man har, eller pengen man skal få inn? Sier noe om hva man trenger for å levere bra.
  8. Key partners – Er hvem man kan, og bør, samarbeide med. Det er de viktigste samarbeidspartnerne, ikke leverandører.
  9. Cost structure – Hva er kostnadene man har forbundet med driften?

Man kan se en beskrivelse av det i denne videoen:

The business model canvas

Mine tanker

Personlig har jeg ikke vært borti denne modellen før nå, men etter å ha satt meg inn i den virker det som en veldig fornuftig modell å bruke når man skal lage en modell for strategien til bedriften. Mest av alt mener jeg det er en veldig oversiktlig modell, som er lett å forholde seg til.

Kilder:

https://www.businessmodelsinc.com/about-bmi/tools/business-model-canvas/

https://medium.com/netlife/bli-en-canvaser-p%C3%A5-5-minutter-b5b32f329ff3

Ett svar til “The business model canvas – et godt hjelpemiddel”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *