Kategorier
Forelesning

Et utvidet sammendrag fra forelesning

Tirsdag 21.04.2020 hadde vi første forelesning i emnet e-varehandel med Karl Philip Lund. I forelesningen fikk vi informasjon om hvordan resten av kurset ville foregå, vi ble introdusert til Basecamp som kommunikasjonskanal og vi fikk høre fra tidligere studenter om hvordan erfaringer de hadde til den siste delen av kurset.
På grunn av dagens situasjon har de to siste emnene i DIG2103 blitt slått sammen til en felles eksamen, der vi blant annet skal etablere en nettbutikk, analysere data fra siden vår og vi skal sette oss OKR-mål som vi ukentlig skal vurdere om hvordan vi ligger an. I tillegg til dette skal vi ukentlig oppdatere bloggen vår, som vil si at aktiviteten vil øke på denne siden.

Brisen apparel

Skjermbilde fra brisen.apparel Instagram

I forelesningen var Ola Bjørnes Olsen og Marius Schafferer som gikk digital markedsføring i fjor. I forbindelse med deres semester i digital markedsføring fortale de hvordan de hadde løst oppgaven med å starte en nettbutikk, ved å starte klesmerket brisen apparel og starte opp nettbutikken www.brisenshop.no.
I forelesningen snakket de om hvordan de hadde jobbet fra idé til ferdig nettiside og produkter, hvordan OKR-mål de hadde satt seg, og hvordan de hadde gått frem for å gjennomføre disse, hvordan de hadde gått inn i markedet osv.

Det var flere ting jeg fant interessant ved deres erfaringer. Det var flere små detaljer de hadde benyttet seg av, blant annet har man mulighet for å registrere mailen sin på nettsiden deres, slik at man mottar nyhetsbrev fra dem, og at de sendte ut velkomstmail til nye kunder. Til dette hadde de brukt tid på å lete etter måter å nå ut til kundene sine, og endt opp med å bruke mailchimp, som er en alt-i-en integrert markedsføringsplattform.
I tillegg til dette hadde de sendt personlige hilsener til kundene som hadde kjøpt produkter av dem. Det kunne være enkle, personlige hilsener hvor man brukte kundens navn og takket dem for at de hadde handlet produktene deres. Til å gjøre dette hadde de benyttet seg av Bonjoro, som er et firma som har sin ekspertise på slike videoer og kontakt med kunden.

Ved å sende slike videoer skapte de en positiv word of mouth for seg selv, og det styrker forholdet mellom kunden og bedriften. En slik video er en enkel måte for dem å vise kundene deres at de setter pris på at de har handlet hos dem, og kan være positivt og øke kundens kjøpsopplevelse. I tillegg til dette fikk de gjennom nyhetsbrevene tipset kundene om nyheter eller gitt de rabatter på produktene deres. På denne måten fikk de kunder tilbake til siden sin.

En annen ting jeg lot meg fascinere av var deres bruk av en relevant influenser som kunne assosierers med produktene, og hvordan dette hadde påvirket besøk på deres nettside. De fortalte om at de hadde spurt en kompis med stor følgergruppe på Instagram til å legge ut bilder av produktene deres og linke til deres nettside. De merket også stor pågang ved «swipe-up»-funksjonen på Instagram stories, som kun kan lages av brukere med en verifisert konto eller med 10,000 følgere eller fler. På den måten klarte de å generere flere potensielle kunder.

OKR – Objective & Key results

three men sitting while using laptops and watching man beside whiteboard
Bildet hentet fra www.Unsplash.com

I forelesningen fikk vi også mer informasjon om OKR – Objective Key results, og hvordan vi aktivt skal bruke dette i vår eksamensoppgave. OKR er et enkelt rammeverk for målstyring og å skape enighet og engasjement rundt målsetninger, slik at alle drar i samme retning.
Objective (mål) forteller oss noe om hva det er vi skal oppnå, mens Key results (nøkkeltall) er målbare beregninger som følger fremtiden for målet.
I vår oppgave skal vi benytte oss av dette rammeverket for målstyring ved at vi skal sette oss et mål vi skal nå, og så forklare med delmål hvordan vi skal komme oss dit. Disse målene skal helst ikke være lett gjennomførbare, slik at vi må legge ned det nødvendige og tilstrekkelige arbeidet for å nå komme dit vi ønsker. Key results skal måles ved score fra 1/10 til 10/10, hvor 1/10 er det dårligste og 10/10 det beste. Vi skal ukentlig vurdere våre Key results opp mot målet for å se hvordan vi ligger an på scoren. Målene bør være spesifikke slik at vi vet hva vi skal jobbe mot. Dette kan f.eks. være antall følgere vi har på sosiale medier, besøkende på nettsiden, eller hvor mange som har handlet våre produkter.
Slike mål vil hjelpe oss i veien videre i denne prosessen ved å starte en nettbutikk. Ved å følge bloggen skal jeg komme med andre innlegg og hvordan vi ligger an i prosessen.

Kilder

3 svar til “Et utvidet sammendrag fra forelesning”

Hei!
Fint sammendrag fra første forelesning. Innlegget har en grei lengde, men kunne fint blitt gjort litt lengre ved å komme med noen eksempler eller lignende. Du bruker en del hyperkoblinger, noe som er fint, link gjerne til Marius og Ola også (gjerne på LinkedIn). Du kunne gjerne delt opp innlegget med flere underoverskrifter for å lage litt mer struktur, men siden dette er et sammendrag fungerer det ganske bra uansett. På slutten snakker su litt om OKR, det du kunne gjort er også å koble OKR opp mot brisenshop, da kunne du kommet med eksempler eller vist hvilke OKRer de valgte å bruke i fjor.

Bra start på blokk 3, ser frem til å lese mer! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *