Kategorier
Digital markedsføring Forelesning

Growth Hacking

Growth Hacking er en betegnelse for strategier som kun fokuserer på vekst, og kan oversettes til veksthacking på norsk. Det blir ofte benyttet i nyoppstartede bedrifter som ønsker stør vekst på et lite budsjett. Målet er å skaffe så mange brukere som mulig, ved å bruke så lite som mulig.

I dette innlegget skal jeg gå nærmere inn på dette:

  • Hvordan fungerer Growth Hacking?
  • Hvordan Dropbox brukte det for å vokse
  • Og hvorfor jeg mener det ikke er lurt å bruke
Pirate Metrics

I mitt forrige innlegg skrev jeg om AARRR-rammeverket, også kalt Pirate Metrics, som Dave McClure introduserte i 2007. Dette er en slags trakt som beskriver en kundereise fra oppdagelse av et produkt, til hvordan en bruker ender opp som en ambassadør.

Bokstavene står for acquisition (anskaffelse), activation (aktivering), retention (oppbevaring), referral (ambassadører) og revenue (øke inntekter), men mange inkludere også awareness (oppmerksomhet) som et nøkkelpunkt i Growth Hacking, som nevnt i videoen under:

Hentet fra Youtube

Poenget med å bruke Pirate Metrics ved Growth Hacking i ditt oppstartsselskap er å få trafikk til siden din, få de som besøker siden din til å bli kunder, få disse kundene til å komme tilbake og å gjøre dem til ambassadører for deg.

Hvordan starte med Growth Hacking?

Man starter med å lage et produkt eller en tjeneste som man tester for å være sikker på om det er noe folk vil ha, og er villig til å betale for. Ved å gjøre dette skaffer man seg data som gjør at du forstår dine nøkkelkjøperes personas, som er en fiktiv kundegruppe du ønsker å nå ut til, og videre kan du målrette din markedsføringstaktikk for vekst etter denne dataen.

Som det nevnes i Youtube-videoen ovenfor fjerner man streken mellom markedsføringen og produktet. Ved å oppdatere produktet jevnlig, og å fortsette å få tilbakemelding fra kundene, sånn at du vet at du er på rett spor, samtidig som du markedsfører produktet ditt for å fortsette å øke veksten, og ved å måle suksessen av disse resultatene.

Testing

For å hele tiden har kontroll på at produktet eller tjenesten din er noe folk vil ha, og at dette markedsføres rett når det kommer til vekst, er det viktig at man tester mye og ofte.

Til sammenligning vil en markedsføringskampanje basere seg på en kampanje fra start til slutt med et stort budsjett. Mens en vekstkampanje har flere tester hele veien, hvor man bruker dette som læring og tilegner seg kunnskap om personas i prosessen.

Dette kan gjøres gjennom A/B-testing eller andre optimaliserte teknikker for effektiv veksthacking.

Growth Hacking i Dropbox

Neil Patel skriver i et innlegg at Dropbox nesten ikke har brukt penger på markedsføring, og likevel er firmaet verdt 4 milliarder $.

Han forteller videre i innlegget om syv ulike Growth Hacking-strategier de benyttet seg av for å klare å holde Customer Acquisition Cost (CAC) nede, samtidig som de hadde en enorm vekst.

  1. Hjemmeside som oppfordrer til å registrere seg
    – Det første som møter deg når du besøker hjemmesiden er en enkel forside, hvor valgmulighetene dine er begrenset og det er tydelig hva de ønsker at du skal gjøre: Registrere deg. De har en kort introduksjonsvideo som forklarer enkelt hvordan det fungerer, slik at det er innbydende å bli medlem.
  2. En enkel registreringsprosess
    – Registreringen er kun et par enkle steg, og det kan gjøres over desktop uten nettleser. Når du har installert det på datamaskinen din inkluderer det en oppstarts-tekstfil som forklarer hvordan man bruker det.
  3. Anbefal til en venn
    – Dropbox gjør det kjempelett for brukere å fortelle om det til andre brukere, og det blir gitt insentiver for dette. F.eks. vil både du og den du inviterer få en mengde med lagringsplass hvis den du verver registrerer seg. Det er lettere for folk å bruke denne tjenesten fordi de får anbefalt det av noen de kjenner, senderen får en fordel ved å få mer lagringsplass og det er billigere for Dropbox å gi bort lagringsplass enn f.eks. ved reklame.
  4. Sosiale medier
    – Fremfor å oppfordre til å «like oss på Facebook» og «følge på Twitter», ga de insentiver ved å følge og å tilkoble Dropbox på Twitter og Facebook. Ved at brukerne koblet seg opp på disse sosiale mediene ga det brukerne enda en plattform å spre produktet til Dropbox.
  5. Enkel deling
    – Dropbox har gjort det enkelt å dele filene sine med andre. Det gjør prosessen enkel for både sender og mottaker. De for også gratis eksponering til potensielle brukere, når nye uregistrerte brukere får tildelt en fil.
  6. Dropquest
    – Er en konkurranse laget av Dropbox, der brukerne går gjennom ulike puslespill og skattejakter, hvor premien er fri lagringsplass til et visst antall brukere.
  7. Tilgjengelighet på flere enheter og plattformer
    – Det ligger i Dropbox sin natur å være enkelt tilgjengelig. Folk skal kunne få tilgang på produktene sine uansett hvor og når.
Hvorfor mener jeg det ikke er lurt?

Eksempelet ovenfor med Dropbox er en suksesshistorie, og det finnes flere store selskap som har lykkes med dette. Likevel mener jeg dette er en strategi som fokuserer i for stor grad på det å vokse og skaffe seg følgere.

Jeg syns Pirate Metrics er en fin måte å jobbe på for oppstartsselskap, og de som benytter dette tror jeg vil ha en stor fordel når det kommer til vekst. Ulempen ved det og ved Growth Hacking er at man vokser seg stor uten å tenke på hvem som er i målgruppen. Ved å ha stort fokus på vekst vil også produktet ditt ikke bli prioritert i like stor grad, og dermed vil man ha en stor gruppe som følger deg, men et produkt som ikke lever opp til det de forventer.

Det hjelper heller ikke mye å ha masse følgere på sosiale medier, hvis fåtallet av disse bryr seg om produktet ditt, eller er i kundegruppen.

Jeg mener at vekst er en viktig del av din bedrift, men det bør ikke skje for fort eller være det største fokuset til en bedrift. Jeg tror skaden kan være større av å blir for stor for fort, enn hvis man bruker et par år lengre på å nå dit man ønsker.

Kilder:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *