Kategorier
Digital markedsføring Erfaringer/praksis Forelesning

Organisk og betalt søk – hva er forskjellen?

Når man søker etter noe på internett får man opp mange svar. Enten det er hvis du søker etter et produkt, du søker etter informasjon eller lignende. For mange av oss liker vi ikke å lete lenge etter det vi er på utkikk etter, og velger derfor ofte en av de første alternativene. Og det er her man som bedrift ønsker å dukke opp. Men hva er det som gjør at man havner øverst i et Google-søk?

Google logo screengrab
Bildet hentet fra Unsplash.com

Jeg skal i dette innlegget gå nærmere inn på dette:

  • Forskjellen på organisk og betalt søk
  • Hvordan de to måtene å søke på blir brukt
  • Og finnes det en fasit på hvilken man bør bruke?

Organisk søk

Organisk søk er definert som gjester som kommer til deg via en søkemotor, som f.eks. Google eller Bing. Dette gjelder betalt reklamer, som ofte dukker opp over de som scorer best på organisk søk. De resultatene som kommer øverst er der rett og slett på grunn av kvaliteten og innholdet på nettsiden.

Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er bilde.png
Skjermbilde fra Google som illustrerer hvordan et organisk søk kan se ut.

Ramona Sukhraj sier at organisk søk er bredt vurdert som den mest verdifulle trafikkilde av flere grunner:

  • Google viser vei til den høyeste andelen av trafikk og de er den kilden med mest tillit når folk skal handle.
  • Google er veldig bestemt i deres rangering, og å rangere i topp fem resultatet med et nøkkelord indikerer at du har høy kvalitet på innholdet ditt.
  • Å komme seg opp og frem på rangeringen tar lang tid, men når du har kommet dit kan du nyte av fordelene en god stund.
  • Resultatene på den første siden av Google (topp 10) står for 92% av all søketrafikk på Google. Trafikken går ned med 95% allerede på side 2.
  • 33% av klikk fra organiske søk går inn på den første linken på Google.
Search Engine Optimization

Search Engine Optimization, heretter kalt SEO, er kunsten å rangere høyt på en søkemotor i den ubetalte delen, som kalles den organiske delen. Det kan også beskrives som prosessen med å optimalisere ditt innhold på nett slik at søkemotoren vil vise dette på toppen av søkeresultatet på nøkkelord.

Som jeg var inne på tidligere vil de artiklene som rangere høyest bli klikket på, det er derfor veldig viktig å rangere høyt på SEO.

SEO kan deles inn etter to måter, illustrert ved bilde:

Skjermbilde fra neilpatel.com
Hvordan optimalisere SEO?

I forelesning med Håkon Njøten gikk han gjennom fire trinn for å optimalisere SEO:

  1. Lage en webside
    – Ved å koble opp Search Engine Submission og Index Inclusion, som er handling med å koble en URL til en søkemotor i et forsøk på å gjøre en søkemotor oppmerksom på en side eller et nettsted
  2. Valg av nøkkelord
    – Dette er fundamentet for en vellykket SEO-strategi. Når man velger nøkkelord har man en slags «fight» med andre bedrifter som kjemper om å nå til topps med de samme ordene. Det er to ting som er viktig her:
    1. velg ord som samsvarer med produktet eller tjenesten din.
    2. vektlegg nøkkelord som har mindre konkurransen, men nok volum.
  3. On-page optimering
    – Innholdet på siden må være bra
    Title tags
    – URL optimering på alle sider
    – Bloggposter med nøkkelord
    – Bilder og videoer
  4. Off-page optimering
    – Skriv godt innhold for følgerne dine (som er med på å løse problemene deres)
    – Samarbeid med andre (linke til andre, slik at de linker til deg)
    – PR, SoMe, blogg osv.

Selv om det er bra for din bedrift å score høyt på organisk søk, ser vi at det havner litt ned på Google sine søkesider, og kommer derfor dårlig ut sammenlignet med betalt søk. Som nevnt tidligere kan det ta lang tid å stige på Google sin rangering.
Når det er sagt så kan betalt søk være med på å øke trafikk til dine organiske søk, ved at man treffer på søkeord som samsvarer med en betalt kampanje.

Betalt søk

Betalte søk er de øverste som dukker opp når du søker etter noe på Google, over det organiske søket. De som havner her har kjøpt plassen sin, gjerne i forbindelse med en kampanje. Hvis man søker etter informasjon er det ikke nødvendigvis ikke her man trykker seg inn, mens for en nettbutikk vil det være en fin måte å komme frem i kundens søk. Dette er en populær måte å komme øverst i søket til kunden, da det er stor konkurranse for å komme øverst på organisk søk.

Selv om det er tydelig markert med «annonse» er det ikke alle som er klar over dette og bruker disse.

Skjermbilde fra Google som illustrerer hvordan et betalt søk kan se ut.
Hva er betalt søk?

Betalt søk er annonsering i søkemotoren (Search Engine Marketing, heretter kalt SEM).

Til forskjell fra organisk søk er disse ikke fortjent men kjøpt, og man blir belastet per klikk på annonsen (PPC). Med andre ord betaler man kun for de som har interesse av annonsen vår.

En annonse i betalt søk kan lages i f.eks. Google Adwords, og det trigges av nøkkelord i søket. Som i det organiske er det også viktig at man velger nøkkelord som sammenfaller med merkevaren, men samtidig skiller ditt fra de andre du «fighter» mot.

I praksis fungerer det slik: du velger søkeord/nøkkelord som du ønsker å «kjøpe» synlighet på i søkemotoren, du lager annonser som skal trigges når søkeordet/nøkkelordet blir søkt på og du velger hvor mye du er villig til å betale per klikk (PPC)

Er det bare å by mest for å havne øverst?

I teorien kan det virke som det kun er å by mest for å havne øverst, men Google ønsker å gi brukerne sine en så brukeropplevelse som mulig, og derfor rangerer de også de betalte søkene.
Målet vårt er å betale så lite som mulig for mest mulig salg, mens Google ønsker å gi best mulig og mest relevant innhold til brukerne sine.

Ad Rank

Ad Rank refererer til plasseringen din annonse har på en gitt betalt søkemotorside. Hvis din reklame havner som nummer to i et søk, er din søkerangering nummer to for akkurat det søkeordet.

Skjermbilde hentet fra digitalnomadshk.com

Som illustrert i bilde ovenfor vil din Ad Rank bli bestemt ut i fra budet du gir og hvilken kvalitetsscore du har.

Din kvalitetsscore blir bestemt ut fra landingssiden din (er den tilpasset alle enheter, f.eks. mobil?), forventet klikkrate (innholdet på siden din) og annonserelevans (om søkeordet ditt nevnes).

Selv om betalt søk kan være veldig effektivt ser vi at det ikke bare handler om å by høyest og dermed havne øverst. Man er nødt til å jobbe for å få en god Ad Rank som treffer på søkeord. I tillegg er det også enkelte som unngår de betalte søkene fordi de er merket som «annonse».

Hvilken bør man benytte seg av?

Det er ingen fasit for hvilken man bør benytte seg av. Som nettbutikk tror jeg man har en fordel av å havne høyt på betalt søk på søkeord som er relevant, men det kan også være en risiko involvert ved at det kan bli dyrt, ettersom man betaler for klikk.
De organiske søkene som havner høyt oppe nyter nok godt av de betalte søkene, men samtidig kreves det masse innsats, tid og ressurser for å havne høyt.

Jeg tror det er opp til den enkelte bedrift å peile ut en strategi for hvordan vei man ønsker å gå. Her er det viktig at man ser på konkurransen i søkeordene, og fordelene ved å havne helt øverst.

Kilder:

Ett svar til “Organisk og betalt søk – hva er forskjellen?”

Meget bra jobbet Fredrik! Du skriver faglig og veldig oversiktlig. Dette er et veldig bra blogginnlegg. Keep up the good work! Og husk å frimodig dele innleggene dine på LinkedIn!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *