Kategorier
Digital markedsføring Erfaringer/praksis

Draumefangst – refleksjonsnotat

Bildet kan inneholde: tekst

Erling Aalvik og jeg har denne våren laget nettbutikk for interiørbutikken Draumefangst, som holder til på Nesodden. Det er i første omgang en testlansering av nettbutikken for å se om det er interesse for butikken, og det vil være litt begrenset utvalg til å starte med. Ønsket og tanken er også å få flere til å besøke den fysiske butikken på Nesodden, og vi ser på dette som en fin måte å markedsføre den.
Samtidig har butikkeieren ønsket å starte nettbutikk, men har manglet tid og kompetanse for dette.

Jeg skal i dette innlegget gå nærmere inn på dette:

  • Hvorfor Draumefangst?
  • Prosessen med å sette opp nettbutikk
  • Hvordan har det gått?

Hvorfor Draumefangst?

I den tredje delen av valgfaget digital markedsføring skulle vi i kurset E-varehandel i lage nettbutikk. På grunn av Covid-19, som har gjort det vanskelig å gjennomføre normal drift, ble e-varehandel og den siste delen av kurset, digital markedsføring, slått sammen til én eksamen. Denne eksamen skal gjennomføres i gruppe. Erling og jeg har tidligere jobbet sammen på eksamen med stor suksess, og vi bestemte oss også denne gangen for å jobbe sammen.

Når det kom til nettbutikken sto vi fritt til å bestemme hva vi skulle lage, og det var også frivillig om vi faktisk skulle selge noe, eller kun lansere nettbutikken.
Både Erling og jeg var veldig tydelig fra starten at vi ønsket å lage en fullverdig side med kjøp. En annen ting vi begge var enig i var at vi ikke ønsket å benytte oss av dropshipping eller lignende, men heller å hjelpe en fysisk butikk å starte nettbutikk.

Erling foreslo derfor at vi kunne hjelpe hans tremenning Andrea med å starte nettbutikk for hennes interiørbutikk Draumefangst, og jeg var enig i at dette hørtes ut som en god idé.

Draumefangst

Draumefangst er en liten, men kjempekoselig interiørbutikk som holder til på Nesodden. Butikken eies og driftes av Andrea, som balanserer butikkdrift og familieliv.

Da Erling og jeg tilbydde oss å lage en nettbutikk til Draumefangst var Andrea positiv og ønsket dette. Samtidig skjønte vi at dette kom til å innebære mye ansvar på henne, og vi bestemte oss for at vi i første omgang skal ha en testlansering av nettbutikken, og hvis Andrea ønsker kan hun fortsette å drifte den.

En testlansering innebærer at det vil være et begrenset utvalg av varer tilgjengelig i nettbutikk, sammenlignet med utvalget i butikken. Det er også en «learning-by-doing»-prosess når det kommer til bestillinger, pakking og levering.

Det var flere grunner til at vi i første omgang valgte å ha en testlansering:

  • Etterspørsel:
    Vi vet det har vært etterspørsel etter en nettbutikk, og varer er allerede solgt via post før åpning av nettbutikk. Men er det nok etterspørsel?
  • Logistikk:
    Andrea står for alt når det kommer til produktet. Motta bestillinger, pakke bestillinger, sende de via Pakkepost.no og ta imot eventuelle returer. I tillegg til å supplere varer og å drifte den fysiske butikken, er det mulig å bestille produkter via nettbutikken, selv om de i utgangspunktet kun er tilgjengelig i den fysiske butikken.
  • Fysisk butikk:
    Selv om det blir åpnet en nettbutikk, ønsker vi fortsatt at folk skal besøke den fysiske butikken. Vi ønsker at nettbutikken skal øke trafikken hit, og at folk ser på det som en destinasjon.

Sette opp nettbutikk

Da vi skulle sette opp nettbutikk valgte vi å bruke Shopify som løsning. Når man bruker deres tjeneste vil navnet deres være nevnt i URL’en, og det så slik ut: «www.Draumefangt.myshopify.com. Vi ønsket å fjerne det for at det skulle se penere ut og være lettere å finne.
Andrea eide fra før av domene til Draumefangst.no og .com og vi brukte One.com til å føre all trafikk fra custom-domenet fra Shopify, til www.Draumefangst.no.

Fordi det er en mulighet at Andrea skal fortsette å drifte nettbutikken videre, og fordi vi ønsker å opptre så profesjonelt som mulig, var det viktig for oss at vi fikk rett domene på nettsiden.

Dette var noe vi tenkte skulle gå ganske greit, i og med at vi begge har laget faglig blogg med selvalgt domene. Det skulle vise seg å være verre enn som så, men etter et par dager med prøving løste det seg.

Sette opp nettbutikk uten erfaring

Verken Erling eller jeg hadde noe erfaring med å sette opp nettbutikk fra før, så det har vært en bratt læringskurve. Ingen av oss hadde noen erfaring med koding eller lignende heller, derfor var det fint at Shopify forenklet prosessen med å sette opp nettbutikken. Vi klarte å integrere flere apper, blant annet Fiken (som Andrea bruker til å føre regnskap), Vipps og Stripe til betaling, koble til Instagram-profil på forsiden av nettbutikken osv.

En annen ting jeg opplevde som vanskelig var da vi ønsket å integrere angrerettskjema i ordrebekreftelsesmailen. For å få dette til måtte man kode, og siden vi ikke hadde erfaring med dette, måtte vi prøve masse forskjellige ting. Vi Googlet masse, spurte etter hjelp hos medstudenter og i Shopify Norge sin Facebook-gruppe.
Til slutt fikk vi til dette, noe som vi følte var viktig med tanke på å ha alt det juridiske på plass.

Mer om det Juridiske og andre problemer kan du lese om i Erling sitt blogginnlegg om å sette opp nettbutikk her.

Omtale i lokalavis

Som en del av dette prosjektet og markedsføringsprosessen ønsket vi å få omtale i en lokalavis. I første omgang så vi for oss lokalavisen på Nesodden, Akershus Amtstidene, men vi skjønte også at det var mulig å få til en artikkel i lokalavisen i Hardanger, Hordaland Folkeblad. Vi fikk artikkel hos begge disse, noe vi er svært fornøyd med:

Skjermbilde fra Hordaland Folkeblad.
Skjermbilde fra Amta.

Mye ansvar og mye læring

I løpet av denne perioden har vi innsett at det ligger masse arbeid i å starte en nettbutikk, og det er mange små detaljer som må være på plass før man kan lansere. Gjennom hele prosessen har vi prøvd å være så strukturert som mulig og har oversikt over hvilke arbeidsoppgaver som må gjøres til forskjellige tidspunkt. Dette har vært med på å gjøre det hele mer oversiktlig og har gjort at vi var klar før lanseringen. Alt var ikke hundre prosent da vi lanserte, og vi har gjort endringer etter nettbutikken lanserte, men ved at vi har hatt god kontroll på alle oppgavene hele veien har det vært lettere å ordne opp i de tingene som ikke fungerte optimalt.

Alt i alt har det vært enn morsom og lærerik oppgave.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *